Uppdaterades: 2022-08-11
Dessa allmänna kundvillkor gäller för samtliga tjänster som företaget EcoHomeFix utför i enlighet med beställda arbetsuppdrag via kundsamtal. För att avvika från dessa villkor måste EcoHomeFix och kunden göra en särskild överenskommelse.
EcoHomeFix ansvar
EcoHomeFix ansvarar för att utföra städtjänst i enlighet med EcoHomeFix´s rutiner och policys samt i enlighet med överenskommelse i kundsamtal.
EcoHomeFix förbinder sig att ha erforderliga säkerhetsrutiner samt att förvara tillträdesinformation ex. nycklar och koder på ett säkert sätt som inte kan härledas till kund.
All personal arbetar under sekretessavtal.
EcoHomeFix ansvarar för att slutföra en väl utförd tjänst och vid de tillfällen då mer arbetstid än avtalat i kundsamtal behövs ska EcoHomeFix kontakta kund för att kund ska ges chans att avbryta uppdraget. Om kund ej går att kontakta senast 30 min innan avtalad sluttid kommer EcoHomeFix att slutföra tjänsten och debitera kund per timme.
EcoHomeFix frihet från ansvar
EcoHomeFix är fri från ansvar om EcoHomeFix har varit normalt aktsam. EcoHomeFix är fri från ansvar om skadan eller förseningen orsakats av kundens fel eller försummelse, förhållanden utanför EcoHomeFix´s kontroll som EcoHomeFix inte kunnat undvika och vars följder EcoHomeFix inte kunnat förebygga.
EcoHomeFix är fri från ansvar om kund önskar att kundens nyckel ska förvaras på annat sätt än i EcoHomeFix´s förvar.
EcoHomeFix ansvarar inte för eventuell väntetid som påverkar kunden då kund avtalat med EcoHomeFix att denne ska öppna dörr för att EcoHomeFix ska kunna utföra tjänsten.
Ersättning
Om skada på kundens egendom skett på grund av EcoHomeFix´s oaktsamhet ska skadan anmälas inom 24h efter avslutad tjänst. Ersättning kan aldrig erhållas för annat än styrkta skador. Kund ska styrka skadan.
Skadan ska sedan värderas av kund inom skälig tid och skadeståndsbelopp ska meddelas till EcoHomeFix och ersätts enligt gängse lagar och praxis, såsom åldersavdrag och standardförbättring. Om anmälan inte har framförts inom nämnd frist, går kunden miste om rätten att göra påföljder gällande för skadan.
Om skada på kundens egendom skett på grund av EcoHomeFix´s oaktsamhet enligt bestämmelserna ovan ger kunden rätt till ersättning. Ersättning sker i första hand via att EcoHomeFix köper en likvärdig produkt och levererar till kund. Om EcoHomeFix inte kan köpa och leverera en likvärdig produkt ska summan av marknadsvärdet på en likvärdig produkt med åldersavdrag dras av på kundens faktura.
Om kund tilldelat sin nyckel till EcoHomeFix att förvara och nyckel försvunnit ersätter EcoHomeFix kostnad för cylinderbyte samt tillhörande ny nyckel.
Ekonomi
EcoHomeFix är godkänd för F-skatt.
Nekar skatteverket RUT-avdrag eller om kunden meddelat EcoHomeFix felaktigt personnummer faktureras tjänstens fulla belopp utan RUT-avdrag. Kund ansvarar för att skriftligen meddela EcoHomeFix om förändringar för kundens möjlighet till RUT-avdrag.
Felaktigheter i en faktura eller annan betalningsanmaning från EcoHomeFix måste reklameras senast på förfallodagen.
Betalningsvillkor sker 30 dagar netto. Efter 30 dagar tillkommer påminnelseavgift om 60kr. Vid obetalda fakturor lämnas ärendet till Kronofogdemyndigheten.
Kundens ansvar
Kunden ansvarar för sina åtaganden.
Kund ska som uppdragsgivare kontrollera att hemmets försäkringar gäller i de situationer som kan uppstå vid anlitande av EcoHomeFix´s tjänster.
Kunden ansvarar för att avboka tjänst eller ändra tidpunkten för tjänstens utförande senast 72 timmar innan tjänsten skulle ha skett.
Enstaka/tillfälliga ändringar är debiteringsfria.
Meddelas avbokningen efter 72 timmar innan tjänsten var planerad påförs kund dock kostnaden för detta uppdrag.
Kunden ansvarar för att EcoHomeFix har rätt tillträdesinformation, så som adress och port- och larmkoder. Kunden ansvarar för att ev. avtalad tid när kund ska öppna en port/dörr verkställs. Om kund brister i nu aktuella avseenden, och EcoHomeFix drabbas av skada och olägenheter, såsom stillastående personal och utrustning, påförs kunden kostnaden härför.
Kunden ansvarar för att EcoHomeFix har rätt information om fastigheten där tjänsten ska utföras för att säkerhetsställa att den avtalade tjänsten ska kunna utföras.
Om det inträffar en skada ska kund snarast och inom 24h underrätta EcoHomeFix för att senare kunna framställa anspråk på ersättning. Kund bär bevisbördan.
För det fallet att det finns inom eller i anslutning till fastigheten särskilt värdefull eller känslig egendom, eller specifik information gällande tjänst i kunds fastighet skall detta meddelas till EcoHomeFix senast 48 timmar före det en tjänst avses påbörjas. För det fall att möbler eller annan inredning måste flyttas för att möjliggöra tjänsten skall saken ifråga av kund förses med lämpligt skydd mot repor eller skada av ytskikt ex. möbeltassar. För att utföra våra tjänster med den kvalité vi vill leverera ingår det i våra rutiner att flytta på vissa möbler. EcoHomeFix friskriver sig från skadeståndsansvar om lämpligt, helt och rent, skydd mot ytskikt inte finns. Om avsteg från våra rutiner ska genomföras, ex. att personal inte ska flytta på en specifik möbler, måste kunde meddela det senast 48 timmar före en tjänst avses påbörjas.
Reklamation
Om kund vill reklamera en tjänst ska reklamationen framföras till EcoHomeFix inom 24h efter avslutat arbetstillfälle via mejl, ecohomefix@hotmail.com. Om klagomål inte har framförts inom nu nämnda frister, går kunden miste om rätten att göra gällande påföljder för bristfälligt utfört uppdrag. EcoHomeFix har 48 timmar (vardagar) på sig att åtgärda brister i den utförda tjänsten efter mottaget klagomål. Om EcoHomeFix´s åtgärdande skulle vara bristfälligt, eller om EcoHomeFix inte har åtgärdat bristen inom 48h med förutsättning att kund har gett möjlighet för detta, får kunden tillbaka motsvarande kostnad som kunden har på grund av EcoHomeFix´s försummelse.
Uppsägning
Avtalad tjänst med löpande frekvens enligt kundsamtal avslutas genom ett skriftligt meddelande till ecohomefix@hotmail.com. EcoHomeFix har 1 månads uppsägningstid om inget annat är överenskommet.
Ändringar och tillägg i kundvillkoren
EcoHomeFix´s kundvillkor kan komma att ändras. Ändringar i kundvillkoren ser genom publicering på EcoHomeFix´s hemsida. Vid publicering beskrivs ändringen. Ändringen träder i kraft en månad efter publicerat datum.
Tvist
En eventuell tvist om hur det beställda arbetsorder via kundsamtal sammanhängande rättsförhållanden ska tolkas och tillämpas ska i den mån det går ske genom förhandlingar mellan parterna.